Tre beprövade tips för bättre sömn

Bättre sömn är ofta resultatet av några få men kraftfulla förändringar av dina sömnvanor. Ibland kan dock även små omställningar göra nytta. Här följer tre enkla och sömngivande tips som du kan börja använda dig av redan i dag för att få en bättre sömn.

Hur många gånger har du inte hört någon tacka nej till kaffe på kvällen med orden ”då kan jag inte sova”? Ett av de mest kända knepen för att komma tillrätta med svårigheter att somna är att sluta med kaffe på kvällen. Som du säkert vet innehåller denna dryck koffein, som är uppiggande.

Men faktum är att effekten av kaffe kan sitta i många timmar efter att du druckit det. Därför bör du ta din sista kopp långt innan du går och lägger dig. Ett bra tips är att inte dricka någonting som innehåller koffein efter klockan tio på förmiddagen.

Tycker du att detta är för tufft så satsa på att ta den sista koppen efter lunch och håll dig därefter till andra drycker. Kom bara ihåg att undvika coladrycker eftersom de också innehåller koffein. Detsamma gäller te. Prova att byta till koffeinfritt kaffe, choklad eller örtte.

Minska tidspressen

Ett annat, inte lika välkänt, knep är att gömma eller vända på din väckarklocka. Många personer som lider av sömnsvårigheter har nämligen lätt för att stressa upp sig genom att ständigt kasta ett öga på väckarklockan eller klockradion. När de sedan ser att klockan hunnit bli tre på natten blir de alldeles ifrån sig. Tankar som ”nu är det bara tre timmar tills jag ska gå upp” gör knappast saken bättre. Ju flera negativa tankar, desto svårare blir det att somna.

Om du däremot lägger väckarklockan under sängen eller vänder på den så att du inte kan titta på den med jämna mellanrum slipper du det här problemet. Det gör att du blir lugnare och får lättare att somna. Kom ihåg att du inte vinner någonting på att veta vad klockan är och hur många timmar det är kvar tills du ska gå upp.

Bli kvitt negativa tankar

Skulle du trots allt drabbas av negativa tankar så finns det en del du kan göra åt det. Ett av de enklaste sätten är att helt enkelt skriva ner vad det är för tankar som plågar dig. Om du ligger och funderar på hur du ska ta dig an en utmaning på jobbet eller hur du ska hinna klart ett visst projekt, skriv då ner den tanken på en lapp som du förvarar bredvid sängen.

Så fort du har skrivit ner vad du tänker blir det lättare för att dig att släppa tanken. Det kanske låter märkligt, men prova får du se. När du gör dig av med stressande tankar minskar också dina negativa känslor. På så sätt blir det lättare för dig att somna. I våra sömnpaket får du lära dig fler tekniker för hur du kan handskas med negativa och sömnstörande tankar.

Nu har du fått tre goda råd om hur du kan förbättra din sömn. Låt dig inte luras av deras enkelhet för ibland kan dessa tips åstadkomma fantastiska förbättringar av sömnen. Prova dem under en vecka och utvärdera sedan hur väl de har fungerat för dig.

Vill du veta mer om hur du effektivt kan förbättra din eller någon annans sömn? Klicka här för att få information om vår bok ”Från sömnlös till utsövd: Sex veckor till bättre sömn, mer energi och högre livskvalitet”.

Dela detta:

Kommentarer

  1. hasse säger:

    kroniskt trötthetssyndrom /sömn etc.
    Sunt förnuft saknas hos människor. Jag är analytisk och har en filosofi att alla dessa symtom och alla de nya symtom som har etablerat sig hos mänskligheten de senaste 40 åren bör allt sunt förnuft säga att en gemensam nämnare är orsak till allt detta. Idag tar man fram nya mediciner hela tiden utan ifrågasätta orsak och också tillverkarnas existens fastän de kanske förstår med sin kunskap den verkliga bristen hos människor.
    På 80-talet fick jag som elev på Komvux besöka biblioteket för att recensera en författare. På mikrofilmen fick jag leta rad upp och ner. Där såg jag ”Att inte tåla gluten”. Jag blev så nyfiken på titeln så leta på boken och läste vad detta var. Överkänslighet mot mjöl etc. Jag kände igen en del av symtomen och gick vidare till Vitaminbibeln i en annan hylla. Intresset steg. Provade olika vitaminer och mineraler.
    Största effekten fick jag när jag intog kroppens största mineral, kalcium. Vi liksom naturen är försurade. Vi kan göra som i trädgården kalka för att höja surhetsgraden (Ph). Stark reaktion på halsbrännan och sömnen. Lång tid har gått men det är svårt att balansera kalciumet. För mycket ger djup sömn med drömmar och vakenhet om vart annat osv.
    Livsmedelsprodukter som innehåller tillsatser (E-nummer) ger mer bränna har jag märkt. Även kaffebröd(socker), juice, ost och alkohol etc.

    Jag har läst på nätet nånstans att det som balanserar Ph är mineralen KALIUM. Svårt på tag på i handeln. Tog ett antal en tid och fick supersömn MEN EN VARNING bör ges. Blev andfådd och känsla att inte få luft efter en tid och jag kopplade det samman med Kaliumintaget och slutade. Kände då även av allt av kalk en tid som ost och mjölk. Kan nu bara ta en pytteliten bit av en tablett eller sluta helt för en tid. Kanske det är mättat i kroppen. Men hälsan är på topp efter detta nog beroende på att jag sover 6-8 timmar. Kan dock vakna på natten tidigt om jag tagit för mycket K och sent om för lite. Lite turbulent. Såna ggr är det enkelt att läsa kvällstidningen tidigt på morgonen tills sömnen kommer tillbaka. Det är när man somnar om en och två gånger som man får den bästa och skönaste drömsömnen.
    Oktober -11 kom Karolinska (på SVT rapport) med rön att KALIUM hjälpte mot stroke. Jag är inte ett dugg förvånad, förmodligen fungerar det på många fler symptom och sjukdomar eller att det är bra sömn som reparerar.
    Kalium finns i banan och potatis etc. Speciellt KRAV-banan fick min halsbränna att försvinna resten av dagen, det säger en del. Sagt: Det är i regel mineralbrist man har.
    Beträffande sömnen har sängkläderna och sängen stor betydelse. IKEA har en billig ergonomisk halvhård kudde som jag varvar med vanlig kudde. Har betydande effekt. Skön sömn ska få kosta.
    Vanligt te och rödvin är bra mineraler med annat kostintag i oregelbunden ordning stärker näringsupptaget och den nödvändiga mineralbalansen. Regelbundenhet tråkar ut kroppen. Varierad kost.
    En stadig frukost är en myt tror jag. Ät bara det kroppen behöver och vill ha efter ett uppvaknade.
    Man kan analysera sin egen mineralbrist med ett hårprov hos företag i branschen.
    http://www.haranalys.se

Vad tycker du?

*