Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Misstag #2:
Du jämför dig med andra

När vi drabbas av sömnproblem är det lätt att bli stressad av att andra personer tycks sova så bra.

I det här avsnittet ska vi titta på varför det inte finns någon anledning att bli nedstämd av andras goda sömn, och hur du kan tänka för att göra dig av med den här typen av jämförelser.

Andras goda sömn kan ge oss prestationsångest

Det vanligaste är ofta att personer som har svårt att sova jämför sig med sin partner som ligger bredvid. Om han eller hon somnar så fort huvudet nuddar kudden är det lätt att känna sig misslyckad när man själv ligger vaken timme efter timme.

Detta leder till prestationsångest och att vi blir mer oroliga och känslomässigt upprivna, vilket i sin tur leder till att det blir svårare att somna. 

Men faktum är att det blir väldigt missvisande att jämföra sig med andra eftersom vårt sömnbehov varierar så mycket. Glöm den gamla myten om att alla behöver sova åtta timmar per natt. Detta är helt och hållet individuellt.

Att fråga hur många timmar vi behöver sova är som att fråga hur långa vi är. Med andra ord: det varierar från person till person. Det bästa sättet att avgöra om du får tillräckligt med sömn är att notera hur du fungerar på dagarna och om du känner dig utvilad eller inte.

Vi är alla olika

Visst finns det många människor som behöver sova omkring åtta timmar per natt, och till och med de som behöver upp till tolv timmars sömn. Men det finns också personer som klarar sig på fem timmar.

Så nästa gång du ligger vaken efter att din partner har somnat, påminn dig om att alla människor är olika och behöver olika mängder sömn. Bara för att du somnar senare än din partner innebär det inte att det behöver vara något fel på dig.

Tänk så här: Finns det andra skillnader mellan dig och din partner när det gäller till exempel aptit, vikt, längd eller hårfärg? Varför skulle det då inte finnas det när det gäller sömnbehov eller tiden det tar att somna?

Visst kan jämförelsen låta lite märklig, men den är faktiskt relevant. Vi skiljer oss åt på många olika sätt, och det tar sig också uttryck när det handlar om hur vi sover och hur länge vi sover.

Jämför bara med dig själv

Det bästa du kan göra är att jämföra dig med dig själv. Om du under en viss period får problem med sömnen, så kanske du behöver fråga dig vad det beror på och eventuellt söka hjälp för att komma tillrätta med detta.

Men i så fall beror det på att du sover sämre än vad du brukar göra, inte för att det tar längre tid för dig att somna än för någon annan.

Om du släpper jämförelserna med hur andra sover kommer du att kunna koppla av på ett annat sätt, även när du ligger bredvid någon som sover som en stock. Och när du kopplar av ökar du sannolikheten för att du själv ska kunna somna och sova lika gott.

I nästa del

I nästa del ska vi titta på en vana som väldigt många av oss har, men som lätt sätter vår kropps sömnmekanismer ur spel så att vi får svårare att somna på kvällarna. 

Självklart ska vi också titta på hur du enkelt undviker detta misstag så att du får en bättre sömn. 

Vi ses då!

 

 

 

 

 

 

Hittade du den här sidan via Google? Detta är den andra delen i en gratiskurs om hur du kan komma tillrätta med sömnproblem. Klicka här för att registrera dig på kursen för att få tillgång till samtliga delar.

>