Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Misstag #3:
Du sover för länge på helgerna

Om vi har sovit dåligt i veckan passar vi gärna på att sova ut på helgerna eller vid andra tillfällen när vi inte behöver gå upp en viss tid. Och även om det är lätt att förstå det frestande i att ligga i kvar i sängen, så kan dessa sovmorgnar få negativa konsekvenser för sömnen i det långa loppet.

Bryter du den här vanan så ökar du möjligheterna till en bättre sömn rejält. Och faktum är att det finns ett knep du kan ta till för att lättare komma ur sängen även på helgerna, och det ska vi snart titta på.

Våra vardagsvanor påverkar vår sömn

Problemet med att sova ut på helgen är att det har en tendens att sätta en av kroppens viktigaste sömnmekanismer i obalans. Den sömnmekanism vi tänker på är en slags inre biologisk klocka som talar om för din kropp när det är dags att vara vaken och när det är dags att sova.

Denna biologiska klocka styrs nämligen till stor del av vanor, och om den ständigt måste förhålla sig till nya tider – som det ju blir om du går upp tidigt i veckorna och sent på helgerna – så kommer den inte veta vad som är sömntid och vad som inte är det.

Det är därför som det är vanligt att personer som har jobbat skift får problem med sömnen. Deras biologiska klocka vet helt enkelt inte vid vilka tider det är dags att sova.

Dessutom kommer du inte att kunna bygga upp någon större sömnighet när du ständigt sover igen det du missat. Hur sömniga vi är och hur vi lätt vi har för att somna beror nämligen förutom på den biologiska klockan på hur lång tid vi har sovit.

Du bygger upp en sömnighet

Om du undviker att sova de där extra timmarna på helgen så kommer du att bygga upp en sömnighet så att du till slut blir så sömnig att du somnar kvickt även på vardagarna. Men denna sömngivande effekt missar du om du sover ut på helgerna.

Det finns alltså två skäl att inte ligga och dra sig på lördagsmorgnarna, och båda dessa skäl har en kraftig effekt på sömnen.

Det allra bästa är därför att gå och lägga sig och gå upp ungefär samma tid både på helger och på vardagar. Visst kan du variera tiderna en smula, men vill du sova så bra som möjligt bör du inte vara alltför liberal med tidsförskjutningen.

Ett knep för att komma ur sängen

Om du har svårt att komma upp på helgmorgnarna så boka in en aktivitet så att du helt enkelt måste ta dig ur sängen. Det kan till exempel handla om en fika med en vän eller en tennismatch på lördagsförmiddagen.

Självklart ska det vara något som du sätter värde på och som du ser fram emot när du kliver ur sängen. 

I början kommer det säkert att kännas motigt att behöva kliva upp även på helgerna. Men kom ihåg att du efter ett tag kommer att bli belönad med bättre sömn.

Ju snabbare du bryter den onda vanan med långa sovmorgnar, desto snabbare kommer din kropp att komma i ordning och ställa in sig på sömn. Och ju mer din kropp ställer in sig på sömn, desto bättre kommer du att sova i veckorna och desto mindre behov av sovmorgnar kommer du att ha.

Så om du vet med dig att du sover för länge på helgerna, boka något att göra på lördag och söndag förmiddag redan nu så har du redan tagit några steg mot en bättre sömn.

I nästa del

I nästa del av den här minikursen ska vi titta på ett misstag som många gör strax innan de går och lägger sig – eller snarare missar att göra innan de går och lägger sig.

Vi ska också titta på vad du bör göra en timme innan du går till sängs för att drastiskt öka dina möjligheter att kunna somna.

Vi ses då! 

 

 

 

 

 

 

 

Hittade du den här sidan via Google? Detta är den tredje delen i en gratiskurs om hur du kan komma tillrätta med sömnproblem. Klicka här för att registrera dig på kursen för att få tillgång till samtliga delar.

>