Misstag #4:
Du går och lägger dig när du är pigg

En del aktiviteter kan vara både bra och dåliga för din sömn.

Om du använder dem på rätt sätt kan de hjälpa dig att somna lättare. Om du använder dem på fel sätt kan de få precis motsatt effekt.

Låt oss nu titta på hur du bär dig åt för att använda dem på rätt sätt.   

Gå inte och lägg dig när du är uppvarvad

En viktig grundprincip är att inte gå och lägga dig när du är uppe i varv. Gör du det leder det till att du tar med dig din höga energi till sängen, så att det blir svårare för dig att somna.

Dessutom finns det en risk för att du börjar förknippa sängen och sovrummet med aktivitet i stället för med avkoppling och vila om du går och lägger dig när du är uppe i varv. Innan du går till sängs behöver din kropp därför lugn och ro så att den hinner ställa in sig på vila.

Träning och fysisk aktivitet är bra för sömnen men det är inte någon bra idé att lägga ett träningspass precis före sänggåendet. Den energi som du får av träningen riskerar nämligen att lägga krokben för dina försök att somna.

Däremot är det bra om du tränar några timmar innan du går och lägger dig eftersom kroppen då hinner komma ner i varv. På så sätt kan du också dra nytta av den trötthet som den fysiska ansträngningen ger när det väl är dags att sova. 

Hur du varvar ner före sänggåendet

Vad det är som får dig att gå upp i varv vet du bäst själv. Men det behöver inte nödvändigtvis handla om fysisk aktivitet. Att sitta framför datorn eller att spela tv-spel kan också ha en uppiggande effekt.

En bra idé är att göra det till en rutin att varva ner ungefär en timme innan du går och lägger dig. På så sätt kommer kroppen att veta vad det är som gäller efter ett tag så att den ställer in sig på att sova när den känner igen din god natt-rutin.

Det finns många sätt att varva ner på. Ett sätt är att göra någon form av avslappningsövning. På Utvilad.se finns en gratis artikel som beskriver en sådan avslappningsövning.

Du kan också ägna dig åt något annat som har en avkopplande effekt på dig. Sätt dig i din favoritfåtölj och läs en rogivande bok, häng tvätten eller lägg en patiens. När du sedan har kommit ner i varv och känner dig sömnig kan du styra stegen mot sängen.

Du ställer in din kropp på att sova

Om du gör det till en vana att alltid varva ner innan du går och lägger dig, så kommer du att göra kroppen betydligt mer inställd på att somna.

I det långa loppet kommer det också göra att du spenderar mer rogivande och avkopplande tid i sängen, och att du lär dig förknippa dessa känslor med din säng och ditt sovrum. 

Gå in på Utvilad.se redan nu och läs artikeln om hur du kopplar av på tio minuter. Prova den i kväll innan du går och lägger dig och se vilken effekt den har på dig.

Gör avslappningsövningen några kvällar, och om du tycker att den fungerar, se till att göra den till en del av din kvällsritual.

I nästa del

I nästa del av den här gratiskursen ska vi titta lite närmare på en av de vanligaste myterna kring sömn. Den här felaktiga föreställningen gör att många blir mer stressade kring hur de sover än vad de skulle behöva vara, vilket i sin tur gör att de sover sämre.

När du har tagit del av nästa lektion kommer du förhoppningsvis att kunna slappna av mer kring din sömn och känna dig mindre stressad över hur du sover.

 

 

 

 

 

Hittade du den här sidan via Google? Detta är den fjärde delen i en gratiskurs om hur du kan komma tillrätta med sömnproblem. Klicka här för att registrera dig på kursen för att få tillgång till samtliga delar.

>