Misstag #6:
Du grubblar i sängen

Om det är någonting som kan förstöra en god natts sömn och göra det mer eller mindre omöjligt att sova så är det grubblerier. 

Det är därför viktigt att du lär dig att hantera dessa tankar och inte låter dem ta överhanden.

Grubblerier gör det svårare att somna

När lampan är släckt och sömnen vägrar infinna sig kommer de nämligen ofta som ett brev på posten, de där negativa tankarna. Inte sällan handlar det om tabbar vi gjort under dagen, uppgifter som väntar oss under morgondagen eller allmänna funderingar som vi har.

Just då tycks sängen vara ett utmärkt ställe att lösa problem på. Det är den inte. Tvärtom gör dessa grubblerier att du får ännu svårare att somna.

För det första leder tankarna ofta till oro, ångest och andra mindre sömnvänliga känslor. Och när de där känslorna väl har visat sig kan det vara svårt att släppa taget om dem.

Känslorna smittar av sig

För det andra finns det en risk för att de där känslorna smittar av sig på sängen och sovrummet så att sannolikheten ökar för att vi ska uppleva samma känslor nästa gång vi kliver in i sovrummet.

Till slut räcker det med att vi lägger oss i sängen för att vi ska bli klarvakna och oroliga.

Så hur ska vi då ta kontrollen över våra tankar? Och vad kan vi göra för att de inte ska förknippas med sovrummet och sängen?

Hur du kan hantera besvärande tankar

Ett sätt är att kliva upp ur sängen och gå ut ur sovrummet när du börjar grubbla precis som vi tidigare har varit inne på. På så sätt slipper du att koppla samman sängen med de negativa tankarna och känslorna.

Ett annat sätt är att skriva ner de tankar som du har. Det räcker ofta med ett eller par ord om vad det handlar om. Det blir nästan som att lägga tankarna ifrån dig så att du slipper att umgås med dem i huvudet.

Om du till exempel ligger och funderar på ett föredrag som du ska hålla på jobbet om några dagar och du är orolig för att du inte ska komma ihåg att ordna en PowerPoint-projektor, så räcker det troligen med att du skriver ner ”PowerPoint-projektor” för att du ska kunna släppa dessa tankar.

Så ta redan nu fram ett block eller några pappersark och lägg bredvid din säng tillsammans med en penna om du vet med dig att du ofta börjar grubbla när du ska sova. På så sätt kommer du att vara beredd i natt om tankarna skulle ta fart.

I nästa del

I nästa del, som är den sista i den här minikursen, ska vi titta på hur vi lätt hamnar i en ond cirkel när vi har svårt att sova så att våra sömnproblem blir ännu värre.

Vi kommer då också att titta på den så kallade sömnskulden och hur vi enkelt kan börja sova bättre genom att undvika ett visst beteende på dagtid.

Vi ses då!

 

 

 

 

 

 

Hittade du den här sidan via Google? Detta är den andra delen i en gratiskurs om hur du kan komma tillrätta med sömnproblem. Klicka här för att registrera dig på kursen för att få tillgång till samtliga delar.

>