Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Misstag #7:
Du tar tupplurar

När vi har problem med sömnen är det lätt hänt att vi tar varje tillfälle i akt att sova lite grand, även om det sker på dagtid.

Därför är det inte så konstigt att många personer med sömnproblem tar en tupplur då och då för att försöka kompensera för sin missade sömn.

Det är ett stort misstag.

Tupplurar gör det svårare att somna

Problemet är att tupplurarna ofta leder till att vi får betydligt svårare att somna på kvällen. Det gör i sin tur att vi blir mer benägna att sova på dagtid, och på den vägen är det. Vi är inne i en ond cirkel.

Precis som vi beskrev tidigare så styrs nämligen din sömnighet till stora delar av hur länge du har varit vaken. I bästa fall gör detta att vi är riktigt sömniga när det väl är dags att sova så att vi då somnar utan några större svårigheter.

Man brukar tala om att vi bygger upp en så kallad sömnskuld under vår vakna tid, vilket helt enkelt är ett uttryck för att vår sömnighet ökar ju längre tid vi är vakna.

Om du tar en tupplur mitt på dagen så kommer du att börja beta av sömnskulden så att den är mindre när det är dags att sova på riktigt, och det leder i sin tur till att det tar längre tid att somna.

Bygg upp din sömnskuld under dagen

Huvudregeln är därför att försöka att undvika tupplurar så långt det är möjligt. Om du håller dig till den här regeln kommer din sömnskuld att byggas upp under dagen så att du känner dig riktigt sömnig när du väl kryper till kojs.

Detta får i sin tur en mängd positiva konsekvenser. För det första leder det till att du somnar snabbare. För det andra gör det att du mer och mer börjar förknippa sovrummet med sömn. För det tredje kommer det också att göra att din biologiska klocka lättare förstår när det är dags att sova och när det är dags att vara vaken.

Så var försiktig med tupplurarna. Ju mer du avstår från dem, desto bättre kommer din sömn att bli. Och om du får ordning på sömnen kommer du inte att behöva några tupplurar i fortsättningen.

Nästa steg

Det här var den sjunde och sista delen i den här gratiskursen. Vi hoppas att du har haft stor nytta av de sömntips som du har fått.

Om du känner att du vill ta detta ett steg vidare kommer vi snart att lansera en lite mer omfattande onlinekurs om sömnproblem som är en fördjupning av den här gratiskursen.

Vi kommer att skicka lite mer information om den inom kort, så håll utkik i din inkorg.

Till dess säger vi tack för att du ville ta del av den här gratiskursen.

Vi hörs snart igen!

 

 

 

 

 

 

Hittade du den här sidan via Google? Detta är den sjunde och sista delen i en gratiskurs om hur du kan komma tillrätta med sömnproblem. Klicka här för att registrera dig på kursen för att få tillgång till samtliga delar.

>