Tröst för dig som är morgontrött

Morgontrött? I så fall är du i gott sällskap. När väckarklockan ringer och en ny dag knackar på dörren är det långt ifrån alltid så lätt att komma ur sängen. Lika svårt som det kan vara att somna på kvällen, lika tufft kan det vara att komma upp på morgonen. Men det går att göra uppstigandet lättare.

Ställ om din biologiska klocka

Jag skulle kunna börja med att berätta att det bästa sättet att slippa morgontrötthet och komma upp på morgonen är att få tillräckligt med sömn. Men det visste du nog redan, så det tipset hoppar vi över. Låt oss i stället titta på några andra tekniker som gör livet för de morgontrötta lite enklare.

Ett tips som borde vara lika självklart, men som långt ifrån är det, handlar om att stiga upp på regelbundna tider, även på helgerna. Ju mer regelbundna sängvanor du håller dig med, desto lättare kommer det vara för din kropp att hänga med när det är dags att gå upp.

Vår vakenhet styrs nämligen till viss del av en inre biologisk klocka och för den är regelbundenhet A och O. Om du alltid går upp klockan 8.00, även lördag och söndag, kommer du att programmera din biologiska klocka så att den är inställd på vakenhet när det är dags att kliva ur sängen.

Ett annat sätt att hjälpa kroppen på trav är att dricka vatten innan du går och lägger dig. Förhoppningsvis kommer då blåsan att pocka på din uppmärksamhet vid ungefär samma tid som du måste gå upp, och då är det omöjligt att ligga kvar i sängen. När du väl har klivit upp är det mindre risk för att du ska återvända till sängvärmen.

Börja dagen med att leta

Du kan också prova att placera väckarklockan så att du måste gå upp för att få tyst på den. Prova dessutom gärna att göra det lite svårare att stänga av den. Detta kan du göra genom att till exempel gömma klockan på ett ställe där den aldrig stått förut, som bakom en soffa eller i en låda. Tänk bara på att du fortfarande måste kunna höra den. Genom att göra det svårare att få tyst på klockan måste du tänka till lite extra och chansen är då stor för att du hinner vakna till innan den är avstängd.

Försök däremot inte att använda dig av det gamla tricket att ställa flera väckarklockor som många morgontrötta gör. Det är bättre att du använder dig av en klocka som du ställer in på den tid du faktiskt måste gå upp. Då är det inget att resonera om när klockan ringer.

Om du vill öka sannolikheten för att du ska hålla dig utanför sängvärmen när du väl har kommit upp kan du upprätta ett kontrakt med dig själv. Du kan till exempel bestämma dig för att ge dig själv en belöning för varje gång som du klarar att gå upp ur sängen utan att gå och lägga dig igen. Kom bara ihåg att variera belöningarna. Annars finns risken för att de tappar sin betydelse och slutar fungera.

Dagens viktigaste mål

En annan form av belöning som du kan använda för att komma ur sängen är att kvällen före förbereda en riktigt god frukost. På så sätt kommer du redan när du har vaknat ha något att se fram emot så att du har ett starkt skäl att hoppa ur sängen.

Om du gillar att träna kan det finnas en poäng med att lägga dina träningspass tidigt på morgonen. Det gör att det finns anledning för dig att komma upp lite tidigare i stället för att ligga och dra dig. Om du å andra sidan avskyr att träna bör du inte lägga träningspasset på morgonen, för då har än fler skäl att inte vilja stiga upp.

Träning är inte det enda som ger energi, även ljus gör oss pigga. Ett förslag är därför att låta solen väcka dig. På våra nordliga breddgrader fungerar detta tips enbart under de ljusa delarna av året. Men då kan du passa på att låta solen väcka dig genom att sova med ett fönster mot öst där solen går upp.

En ljus idé för morgontrötta

Ett alternativ till detta, som dessutom fungerar året om, är att skaffa sig en speciell väckarklocka som väcker dig genom att härma soluppgången och avge ett kraftigare och kraftigare ljus. På så sätt får du samma effekt som av den riktiga solen, utan att vara beroende av årstiden.

Ett annat sätt att använda ljuset för att väcka dig och göra det lättare att komma upp är att tända i taket så fort du har kommit upp. Ljuset får dig att piggna till och ställa in dig på vakenhet, och gör att risken för att du ska återvända till sängen minskar. När du ändå är uppe kan du passa på att slå på något som låter, till exempel radion eller teven, för att piggna till ännu mer och minska din morgontrötthet.

Som du märker behöver det inte vara så svårt att komma ur sängen hur gärna du än vill ligga kvar. Prova några av ovanstående tips och upptäck vilka som fungerar för dig. Men glöm bara inte att byta ut den gamla undanflykten ”jag försov mig” när du kommer för sent till jobbet nästa gång. Den ursäkten håller inte längre.

Dela detta:

Kommentarer

  1. Stefan säger:

    Hej jag har väldigt svårt att gå upp på morgonen, problemet är inte att jag vaknar men inte orkar gå upp, utan mitt problem är att jag inte hör väckarklockan. Grannarna hör den, personer på andra sidan gatan hör den, men inte jag som har klockan vid örat. Jag har inga hörselskador eller liknande, det är bara som att när jag sover så stängs hörseln av. Min kära flickvän ställer upp för mig och försöker tappert hjälpa mig upp och hon säger att jag ibland vaknar men inte är vid medvetande, (zombie). Jag pratar och svara på tilltal men jag minns ofta inte något av det. Jag kan somna och sover gott men kan inte vakna. Problemet har jag haft sen gymnasiet och mina lärare tröttnade på ursäkten att ”jag inte hörde väckarklockan”. Vad ska jag göra? Varför är det såhär?

    Bästa hälsningar

    Stefan

    • Samuel säger:

      Hej Stefan!
      Jag har erfarenhet av att vissa personer med ditt problem faktiskt inte behöver väckarklocka utan de bestämmer sig helt enkelt för vilken tid de ska vakna. Denna mentala väckarklocka fungerar förvånansvärt bra för många. Givet vis är förutsättningen att du täcker ditt sömnbehov så att sömntiden motsvarar ditt behov för att du ska vara utvilad.

    • Poria säger:

      Hej Stefan. Annars finns det även väckarklockor som är som en ‘platta’ som man stoppar in under madrassen som väcker en genom att vibrera. Kan ju vara nåt att tänka på.

    • Madde säger:

      Är precis som du! Mitt tips är att köpa en Sonic bomb! En sorts väckarklocka som nästan låter som ett skrik när den ringer. Du får även med en vibrerande platta som man kan ha under kudden. Jag lägger den dock i en plåthink och jag jag looooova dig att du kommer flyga upp av dessa oljud 🙂

    • Jonas säger:

      Intressant inlägg, för jag har precis samma problem. Jag har 3 olika klockor som ringer i många olika intervaller och signaler, men vissa mornar hör jag inte en enda av dessa, utan sover förbi. Detta börjar bli en stort problem för mig. Har även provat med diverse vitamin- kosttillskott utan någon framgång. Innan hjälpte min sambo mig, precis som i ditt fall. Men sedan en väldigt tuff separation finns hon inte längre vid min sida, så nu kan jag enbart förlita mig på mig själv, vilket vissa gånger inte fungerar =/

    • Lillo säger:

      Det här är ju längesen men jag har samma problem. Lägger mig i tid, sover minst 8 timmar men före kl 10 vaknar jag inte av något. Barnen står & hoppar på mig men jag sover bara vidare. Efter kl 10 är jag pigg resten av dagen men före dess är jag bara inte människa!
      Så jävla less! Veckorna räddas av att maken & äldsta dottern tvingar upp mig men helgerna sover jag bort till allas, inkl. min egen, irritation.
      Jag är eg en utpräglad nattmänniska & min bästa tid är mellan 23-02 men går oftast & lägger mig senast kl 23 i hopp om att vända trenden. Verkar dock helt döfött.
      Hjälp!

  2. lisa säger:

    såhär två år senare antar jag att stefan redan hittat en superlösning till sina problem, om inte kan jag berätta om det enda som funkar för mig.
    nämligen: att ha mobilen som väckarklocka och att regelbundet byta alarmsignaler. jag lär mig nämligen att sova till dem (till andras förtvivlan) och även att stänga av dem i sömnen. men när jag bytt signal så vaknar jag, dock väldigt förvirrad och undrar vad det är för ett konstigt ljud hehe 🙂

  3. Jan säger:

    Jag sover tills jag känner mig utvilad och det brukar vara runt kl 11:00..

  4. Rasmus säger:

    Även om du ska till gymmet så hoppa direkt i en varmdusch (utan tvål om du ska gymma). Det har fått mig från att ha försovit mig och vänt dygnet 1000 ggr till att kunna stiga upp när jag vill. När du tar en riktigt varm dusch, sedan drar upp persiennerna och vädrar korsdrag är probemet löst. Hade kunnat betta en miljon på att om du går direkt till duschen så fort du slår upp ögonen är det som att få ”superkrafter”

Trackbacks

  1. […] gör det enklare att somna, vilket i sin tur gör lättare att komma upp på morgonen och det är inte att […]

Vad tycker du?

*